Начало > За аюрведа > Аюрведа за храненето. Неподходящи хранителни комбинации

Аюрведа за храненето. Неподходящи хранителни комбинации

Когато храни с различни качества, вкусове, затоплящо или охлаждащо дейсрвие и различен след-смилателен ефект се приемат заедно, се потиска храносмилателния огън (агни) и това води до образуване на токсини в организма.

Непдходящи хранителни комбинации:

  • Киселото мляко е несъвместимо с: риба, месо, сирене, нишестени продукти, кисели плодове.
  • Прясното мляко е несъвместимо с: риба, месо, извара, кисели плодове, череши, пъпеши и дини, хляб с мая.
  • Картофите, доматите и патладжаните са несъвместими с: краставици, кисело мляко и прясно мляко.
  • Яйцата са несъвместими с: прясно мляко, кисело мляко, месо, риба, сирене, банани (т.е. яйца на очи с кисело мляко, омлет със сирене или омлет със шунка са неподходящи комбинации).
  • Лимоните са несъвместими с: кисело и прясно мляко, домати, краставици.
  • Пъпешите и дините трябва да се ядат самостоятелно и ако това е неизпълнимо, да не се ядат изобщо.
  • Медът никога не трябва да с е подлага на термична обработка. Дори ако се използва за подсладител на топли напитки, трябва да се изчака те да изстинат до температура позволяваща консумацията им и тогава да се добави меда.
  • Ледените напитки гасят храносмилателния огън, особено ако се пият по време на хранене.

Предлагаме Ви някои полезни съвети на Аюрведа относно хранителните навици:

  • Необходимо е да има най-малко 4 часов интервал между отделните хранения.
  • Не пийте вода един час преди и един час след храна. Желателно е да пиете по малко със самото хранене.
  • Не яжте по много различни неща в едно хранене.
  • Ако чувствате тежест или умора след хранене, това означава, че правите грешка. Яжте според капацитета на собствените си храносмилатални възможности.
  • Не смесвайте плодовете с основното хранене. Или заменете едно от основните хранения с плодове, или ги яжте между храненията.
  • Необходимо е да има поне около 3 часа между последното хранене и нощтния сън.
  • Спането през деня, особено веднага след хранене е особено вредно.
  • Кратката разходка след хранене спомага храносмилането.
  • Не яжте когато сте развълнувани или потиснати.
  • Не яжте ако не сте гладни.
  • Хранете се в чиста и приятна обстановка, без да четете вестник или да гледате телевизия.
  • Не яжте накрак.